Totale knieprothese

Wat is het kniegewricht?

Het kniegewricht vormt de verbinding tussen dijbeen en onderbeen. Het is een vrij complex gewricht dat naast buig-en strekbewegingen ook draai- en glijbewegingen toelaat. Zowel het uiteinde van het dijbeen, als het scheenbeen zijn bedekt met kraakbeen. De knieschijf rust tegen het dijbeen en heeft een belangrijke rol in de strekbeweging van de knie. De gewrichtsbanden rond en in de knie geven stabiliteit en laten de draai- en glijbeweging binnen bepaalde limieten toe.
Een intact kniegewricht vertoont gladde kraakbeenoppervlakken die een zekere elasticiteit vertonen. Intacte oppervlakken kunnen vrij over elkaar glijden en laten een normale en pijnvrije beweeglijkheid en belasting toe. Abnormale slijtage van gewrichtskraakbeen wordt artrose genoemd. Bij artrose ontstaat er een progressieve aantasting van het kraakbeen waardoor een rechtstreeks contact tussen de botten ontstaat. Hierdoor ontstaan misvormingen, pijn en ontstekingsverschijnselen.
Bij u functioneert het kniegewricht dus zo slecht dat de bedekking vervangen moet worden. Dit noemen we dan een prothese.
Hiertoe is pas beslist wanneer alle niet-chirurgische behandelingen (fysiotherapie, kinesitherapie, pijnstillende en ontstekingswerende medicatie) geen of onvoldoende resultaat geven.

Wat is een totale knieprothese?

Een knieprothese is een kunstgewricht dat alle verschillende beschadigde oppervlaktes van de knie herbekleedt. De knie wordt niet in zijn totaliteit vervangen. De ligamenten en de spieren worden behouden.
De prothese is zo ontworpen dat ze zo goed mogelijk de normale knie nabootst. De prothese bestaat uit een gedeelte dat het dijbeen bedekt en een deel dat het scheenbeen bedekt.
In de meeste gevallen wordt er ook gezorgd voor een nieuwe bedekking van de knieschijf.
De materialen die gebruikt worden zijn polyethyleen en legeringen van metaal op basis van chroom-cobalt. Dergelijke componenten worden goed verdragen in het menselijk lichaam, geven geen reacties, en laten een pijnloze beweging toe voor een lange duur.

Hoe gaat de operatie in zijn werk?

In ons ziekenhuis wordt de Lazirush methode toegepast. Tijdens de ingreep wordt

de knie benaderd volgens een spiersparende toegang. Door geen ligament-release meer door te voeren zien we een snel herstel. Uw eigen ligamenten worden dus gespaard en hun natuurlijke lengte blijft behouden.
Aan de ingreep gaat een eerder lichte verdoving vooraf. We brengen geen bloedafspanner rond de bil aan, bloedingen warden sneller gestelpt en de
zwellingen verminderen. Met als gevolg dat de spieren na de ingreep sneller geactiveerd kunnen worden.